Case: Leipurin kokoista logistiikkaa

Mikko Tervonen toimii elintarviketeollisuutta Vantaalta käsin palvelevan tukkuliike Leipurin Oy:n logistiikka- ja hankintajohtajana. Omien sanojensa mukaan Tervonen vastaa Leipurin Oy:n toiminnan laadusta hankinnan ja logistiikan keinoin.

— Meillä logistiikka on määritetty perinteisesti inbound- eli oston logistiikaksi, inhouse- eli varastologistiikaksi sekä outboundiksi, eli myynnin kuljetuksiksi.

— Kun puhutaan kilpailutekijöistä, on hyvä ja täsmällinen logistiikka asiakkaan suuntaan suuressa roolissa. Nopeat ja täsmälliset toimitukset, jotka tulevat ajallaan, virheettöminä ja oikeassa lämpötilassa perille, ovat meille äärimmäisen tärkeitä.

Logistiikan kehitys näkyy Tervosen mukaan etenkin sähköisen tiedonvälityksen merkityksen kasvuna. Automaatio ja viestien sähköinen välittäminen ovat lisääntyneet merkittävästi ja esimerkiksi ostotilaukset, tilausvahvistukset, kuormakirjat sekä kuljetustilaukset kulkevat kaikki nykyään sähköisinä. Tervosen mukaan ihmisen merkitystä toimivassa logistiikassa ei silti voi sivuuttaa.

— Vaikka kaikki nämä tapahtumat ja transaktiot hoituvatkin elektronisesti, niin totta kai ihmisillä on edelleen suuri merkitys. Oli kyseessä sitten ajojärjestelijä, jolta tarvitaan muutoksia normaaleihin reitteihin, pikakuljetuksia nopeammalla aikataululla tai joitain muita uusia ratkaisuja, niin näihin asioihin tarvitaan aina yhteyshenkilö; ihminen.

— Meille tuo yhteyshenkilö on ollut Veine Jyväskylä Oy:n Tapani Virkamäki. Tapani on siitä hyvä kumppani, että hän on toiminut teollisuudessa pitkään pöydän toisella puolella ostajana. Tämä tarkoittaa, että hän osaa asettua asiakkaan rooliin. Tapanin kanssa onkin hyvin paljon helpompaa lähteä rakentamaan uutta mallia tai toimintaa, koska hänellä on samanlainen tausta kuin itsellä.

— Liiketoiminnallisesti on myös hyvä, että kuljetusliike on meidän kokoisemme, koska se tarkoittaa että meitä kuunnellaan ja meidän mielipiteellämme on merkitystä.